Podnikové služby v České republice
2022
ABSL Report 2022
ABSL Report 2022 odkrývá zásadní trendy a poskytuje ucelený přehled podnikových, sdílených a outsourcingových služeb v České republice. Hlavním zdrojem dat v této publikaci je průzkum ABSL, který byl proveden mezi členskými společnostmi ABSL v období od června do listopadu 2021.
Na této stránce najdete přehled nejdůležitějších dat a doprovodné digitální materiály. Chcete-li získat kompletní publikaci včetně všech analýz, stáhněte si ABSL Report 2022 ve formátu pdf.
Podívejte se na souhrn nejdůležitějších trendů (v angličtině)
Jonathan Appleton, Managing Director ABSL Czech Republic, představuje nejdůležitější poznatky, které vyvstaly z průzkumu ABSL 2021.
Prezentace byla publikována během konference ABSL Leader’s Hybrid Conference 10. listopadu 2021.
Velikost a růst
Podnikové služby v ČR zaměstnávají skoro 150,000 zaměstnanců: Do roku 2025 se tak pravděpodobně stanou NEJVĚTŠÍM obchodním odvětvím v zemi
Sektor nadále roste navzdory pandemii a centra podnikových služeb hlásí pozitivní čísla v růstu počtu zaměstnanců, zvyšují počet svých expertních týmů a služeb, které poskytují.
145,000
Celkový počet zaměstnanců v roce 2022
200,000
Očekávaný počet zaměstnanců v roce 2025
350
Celkový počet center podnikových služeb v ČR
13%
Růst počtu zaměstnanců v roce 2021
9%
Očekávaný růst v roce 2022
72%
center v roce 2021 vyrostlo
Nejvýznamnější oblast růstu – Analýza dat: Od dat k inteligentním řešením
Top 5 služeb na vzestupu v roce 2021
- Finance a účetnictví: Výběr hotovosti
- Analýza dat: Shromažďování a agregace podnikových dat
- Analýza dat: Business Intelligence
- Analýza dat: Vytváření a analýza statistik, které pomáhají managementu řídit společnost efektivněji
- Analýza dat: Vytváření firemních reportů a přehledů
Vyspělost poskytovaných služeb
Silný a konzistentní růst vyspělosti služeb: Budování vyspělých center služeb budoucnosti
Vyspělost poskytovaných služeb v posledních letech neustále roste. Centra podnikových služeb v České republice se stále častěji stávají středisky inovací a excelence vykonávající práci s vysokou přidanou hodnotou.
Vysvětlivky
Začátečník
Návrh a prvotní realizace na místě
Rozvíjející se
Některé procesy přeneseny; většina není standardizována
Pokročilý
Centralizace dokončena, procesy standardizovány, neustálé zlepšování zavedeno
Partner
Optimalizace a automatizace napříč organizací, zaměření na obchodní výsledky a partnerství s klienty
80%
procesů jsou dodávány na pokročilé nebo partnerské úrovni
24%
procesů jsou dodávány na partnerské úrovni
52%
prováděných činností je založeno na znalostech
60%
center poskytuje některé služby na partnerské úrovni
Dopad pandemie COVID-19
COVID-19 pohání budoucí příležitosti růstu: Pandemie urychluje pozitivní transformaci sektoru
Česká centra nadále hlásí celkově pozitivní dopad pandemie na jejich provoz, téměř žádný dopad na produktivitu. Některá dokonce pozorují zvýšení efektivity nebo nové obchodní příležitosti.
95%
center hlásí kladný nebo žádný dopad pandemie COVID-19 na provoz
36%
center hlásí kladný dopad pandemie COVID-19
+16 % ve srovnání s rokem 2020
35%
center uvádí pozitivní dopad na počet procesů obsluhovaných z ČR
+19 % ve srovnání s rokem 2020
33%
Hlásí pozitivní dopad na objem činností
+14 % oproti roku 2020
Prostředí po COVID-19
Fluktuace zaměstnanců zůstává nízká, ale pokračující růst podporuje inflaci platů a konkurenci v boji o zaměstnance
V roce 2021 trvalo zaměstnání v českých centrech podnikových služeb v průměru 3 roky a 2 měsíce – stejně jako v roce 2021.
Nicméně růst center během pandemie vedl k narůstající konkurenci na lokálním trhu.
13,6%
Průměrná fluktuace zaměstnanců
Podobná úroveň jako v roce 2020
4,5%
Průměrné zvýšení mezd v roce 2021
3 roky & 2 měsíce
Průměrná délka zaměstnání
Hybridní pracovní strategie
Práce z domova se stává novým normálem a mění budoucnost odvětví i země
Před pandemií pouze 18% lidí pracovalo z domova polovinu svého času nebo více. V roce 2021 to už však bylo 91% lidí, což ukazuje významnou transformaci, kterou sektor prošel za krátkou dobu.
Přestože tato čísla odráží realitu pandemických vln, 84% center plánuje nechat své zaměstnance pracovat z domova alespoň 2 dny v týdnu jako dlouhodobé řešení.
Nyní
91%
zaměstnanců pracuje z domova alespoň 2 dny v týdnu
72%
zaměstnanců pracuje z domova neustále a jen občas dochází do kanceláře
Dlouhodobě
84%
center plánuje dlouhodobě prácovat z domova alespoň 2 dny v týdnu
71%
center plánuje dlouhodobě pracovat z domova 2–4 dny v týdnu
Technologie
Vzestup robotů: Automatizace se ztrojnásobila za pouhé 3 roky – počet robotů vzrostl na 10% pracovní síly
Objem práce vykonávaný automatizací dosáhl v roce 2021 ekvivalentu 13 000 zaměstnanců. To je více než trojnásobek oproti roku 2018. Rostoucí pracovní síla v oblasti automatizace vyžaduje řízení stále většího počtu odborníků, z nichž sektor v současnosti zaměstnává 4 200 a je plánováno, že během příštích 3 let tento počet vyroste na 6 800.
13 000 pracovníků
Práce odvedená automatizací
4,200
Odborníků na automatizaci v odvětví podnikových služeb
12
Průměrný počet odborníků na automatizaci v každém centru
83% center
již implementovaly některé metody automatizace
63% center
Hlásí pozitivní dopad pandemie COVID-19 na rychlost implementace digitalizace
73% center
Interně rozvíjejí znalosti robotiky a automatizace svých zaměstnanců
Ve srovnání se 70 % v roce 2020
Podívejte se na výběr z diskuzí expertů (v angličtině)

Deutsche Telekom Services Europe Czech Republic

The Hackett Group

Paioneers

Siemens

Fleetcor
Témata
Diverzita: Rozmanité pracovní prostředí
Budoucnost diverzity v České republice: Podnikové služby představují nejrozmanitější pracovní prostředí v zemi
České podnikové služby zaměstnávají více žen, expatů, menšin a různorodých talentů než kterýkoli jiný sektor. Většinu pracovní síly v tomto sektoru tvoří ženy a téměř polovinu tvoří cizinci.
Aby získala a udržela si zahraniční talenty, česká centra podnikových služeb se rychle adaptovala na globální pandemii. Více než 30% center hlásí zvýšené úsilí při náborových aktivitách v tuzemsku a také zvýšenou podporu svých současných zaměstnanců cizinců.
44%
zaměstnanců v podnikových službách v ČR jsou cizinci
8
průměrný počet používaných jazyků v centrech podnikových služeb
59%
podíl žen v podnikových službách v ČR
36 let
průměrný věk zaměstnanců

Odbornou pracovní sílu ze zahraničí ohrožuje COVID-19: Česká centra posilují své strategie
Pandemie COVID-19 způsobuje nárůst fluktuace zahraničních pracovníků a problémy s jejich náborem. Česká centra podnikových služeb tuto situaci kompenzují tak, že vylepšují své strategie náboru a podpory zaměstnanců cizinců.
35% center
hlásí nižší počet zahraničních uchazečů o otevřené pozice
+11 % oproti roku 2020
31% center
uvádějízvýšenou fluktuaci
cizinců
+9 % oproti roku 2020
29% center
vnímá zaměstnávání cizinců
jako riskantnější
+9 % oproti roku 2020
12 týdnů
průměrná doba realizace náboru ze zemí EU (kromě CZ)
+3 oproti roku 2020
Podívejte se na výběr z diskuzí expertů (v angličtině)

Grafton Recruitment and Gi Group

ExxonMobil

KBC Group

Commerzbank AG
Témata
Dovednosti budoucnosti
Zvýšené investice do rozvoje dovedností budoucnosti, ale centra hlásí nedostatek dovedností pro klíčové role budoucnosti – Analýza dat, Robotika a Zákaznická zkušenost
Centra podnikových služeb v České republice vyžadují stále komplexnější dovednosti, které z velké části rozvíjejí interně. To se odráží v průměrném počtu hodin školení poskytnutých každému zaměstnanci, který se zvýšil na 50 hodin ročně.
Deficit dovedností, se kterým se potýkají centra podnikových služeb v České republice, se však zvýšil prakticky ve všech oblastech. Nejvýrazněji v oblastech datové analytiky, technologií / automatizace, orientace na zákazníka, vedení lidí a inovací. Naprostá většina center plánuje dovednosti, které jim chybí, rozvíjet interně školením svých současných zaměstnanců.
50 hodin / rok
průměrný počet hodin školení poskytovaných centry podnikových služeb svým zaměstnancům
+32% nárůst od roku 2017
98% center
vyvíjí interní školicí programy
75% center
hlásí nedostatek dovedností v oblasti analýzy dat
+38% center více než v roce 2020
68% center
center hlásí nedostatek dovednosti orientace na zákazníka
+56 % středisek více než v roce 2020
Dovednosti s největším nárůstem deficitu
Orientace na zákazníka
+52 % center ve porovnání s rokem 2020
Analýza dat
+38% center ve srovnání s rokem 2020
Inovace
+33% center ve srovnání s rokem 2020
Nové role plánované k zavedení v příštích 2–3 letech
Datový vědec / analytik
Plánuje 74% center
Inženýr robotiky a automatizace
Plánuje 57% center
Specialista zákaznické zkušenosti
Plánuje 49% center
Podívejte se na výběr z diskuzí expertů (v angličtině)

Deloitte Czech Republic

UNYP

Novartis

Siemens GBS

The Hackett Institute
Témata
Přidejte se k ABSL
Vítáme nové členy, kteří se chtějí připojit ke společnému hlasu podnikových služeb v ČR.